ارتباط موثر؛ مهارتی است که موجب میشود ضمن تقویت روحیه ی مشارکت، اعتماد واقع بینانه و همکاری با دیگران بتوانیم مرزهای روابط بین خود و کسانی که دوستشان داریم را تشخیص داده و در جهت ایجاد روابط صمیمانه و دوستانه قدم برداریم و هر چه زودتر به دوستی های نامناسب و ناسالم خود خاتمه دهیم. پیش از آن که مورد آسیب جدی قرار گیریم. این توانایی به ایجاد روابط بین فردی مثبت و موثر فرد با انسان های دیگر کمک میکند . یکی از این موارد، توانایی ایجاد و ابقای روابط دوستانه است که در سلامت روانی و اجتماع ، روابط گرم خانوادگی به عنوان یک منبع مهمحمایت اجتماعی، و قطع روابط اجتماعی ناسالم نقش بسیار مهمی دارد.
کسب این مهارت به کودکان و نوجوانان می آموزد برای درک موقعیت دیگران چگونه به سخنان آنان فعالانه گوش دهند و چگونه دیگران را از احساس و نیازهای خودآگاه نمایند. تا ضمن به دست آوردن خواسته های خود طرف مقابل نیز احساس رضایت نماید.
این توانایی به بچه ها کمک میکند تا بتواند نظرها، عقاید، خواسته ها، نیازها و هیجان های خود را ابراز و به هنگام نیاز بتوانداز دیگران درخواست کمک و راهنمایی نمایند. مهارت تقاضای کمک و راهنمایی از دیگران،درادامهگامهای عملی برای برقراری وایجاد ارتباط موثر مطرح می شود.
۱- کودکان و نوجوانان باید بدانند در شروع هر ارتباط:
۲- برداشت اولیه ی خوبی از خودشان ارائه دهند.
۳- همیشه ودر هرموقعیتی سروقت در محل مورد نظر حاضر شوند.
۴ – ظاهری تمیز ومرتب داشته باشند.
۶ – راحت وآرام باشند.این به آنها اعتماد بنفس میدهد.
۷ – خودشان باشند وازگرفتن ژست هایی مصنوعی که گمان میکنند جلوه بهتری از آنها در نزد دیگران ارایه می دهد، اجتناب کنند.
۸ – لبخند گرم وملایمی برلب داشته باشند. مواظب باشند در این امر زیاده روی نشود چون ممکن است آنها رافریبکار یا سبک جلوه دهد.
۹- در ادامه: با بحث های کوتاه ، شروع کنند وسعی نمایید علایق طرف مقابل ونقاط اشتراکتان را بیابند. اینگونه بگویند: به چه تفریحی علاقمندی؟ تعطیلات چطور بود؟
۱۰- هنگام صحبت: تمام توجه شان را به طرف مقابل متمرکز سازند. به اینطرف وآنطرف منحرف نشوند.یاد آور شوید: در هنگام صحبت در رابطه با خودشان نیز باطرف مقابل صحبت کنند و فقط شنونده نباشند. اینطوری طرف مقابل نیز به او توجه واعتماد میکند.
به او بگوئید: در هنگام صحبت نباید پراکنده گویی کنیم و ازاین شاخه به اون شاخه نپریم.
۱۱- به لحن صدای خود دقت کند(خشن ،نرم ،بالا،پایین،تند،آرام ،معمولی).ازشخص مقابل در حدمتعارف تمجیدکند. مثلا :چقدرموهای شمامرتب است/چقدربادقت مطالعه می کنید/پیراهنتان خیلی به شما می آید/چقدر کفش هایتان زیباست/به چه نکته جالبی اشاره کردید.
به این ترتیب کودک و نوجوان شما می داند که در رفتار با دیگران چطور عمل کند.
مقاله اختصاصی راه رسش. نظرات خویش را با ما در میان بگذارید. ممنون که همراه ما هستید…
نظر کاربرگرامی