در این مقاله به این موضوع می پردازیم که؛ کودکانی که در ادراک دیداری دچار نقص هستند، در دوران مدرسه با چه مشکلاتی روبرو می شوند؟
این گروه از کودکان؛
در انجام دادن تکالیفی که مستلزم تمایز دیداری حروف و واژه هاست دچار مشکل می شوند.
همینطور در انجام دادن تکالیفی که شامل اعداد، طرح های هندسی و تصاویر است، دچار کاستی هایی خواهند بود.
این گروه از کودکان اشیاء و تصاویر را می توانند ببینند ولی تصاویر را با دقت کافی به مغزشان نمی فرستند، یک قسمت از آن را جا می اندازند، یا در بعضی بچه ها اینطور است که تصویر را به درستی و با تمام ویژگی ها به مغز می فرستند اما از آن تصویر، معنای درستی برداشت نمی کنند. مثلا ظاهر این تصویر را به درستی تشخیص داده اما در درک مفهوم واقعی آن توانمند نیستند.
همچنین در به خاطر سپاری درست آنچه می بینند توانمند نیستند و فراموش می کنند که چه چیزی را و به چه ترتیبی دیده اند( یه وقت فکر نکنید یه نوع آلزایمر مد نظره! خیر ابدا).
باید توجه داشت که این اختلال می تواند همزمان در یک یا بیشتر از یک بعد رخ دهد. بسیاری از افراد با اختلال پردازش بینایی، برخی مشکلات یادگیری و رفتاری را تجربه می کنند. اگر این مشکلات در طول زمان ادامه داشته باشد باید حتما ارزیابی توسط متخصص یادگیری صورت گیرد.
یادآوری:منظور از مشکلات ادراک دیداری مربوط به قسمت پردازش در مغز( به خاطر سپاری، شناسایی و یادآوری) آنچه دیده شده است، می باشد. پس ما در این سلسله مطالب دررابطه با کودکانی که مشکلات چشم پزشکی دارند، صحبت نمی کنیم. بلکه کودکانی مدنظر است که از لحاظ جسمانی، چشمان سالمی دارند یا با عینک به خوبی می بینند.
نظر کاربرگرامی