برای یادگیری ریاضی، مجموعه ای از عوامل دست به دست هم می دهند تا کودک بتواند مفاهیم ریاضی را به خوبی یادبگیرد.
*اولین دسته از این عوامل مربوط می شود به عدم ” شناخت مفاهیم اساسی” . یعنی اگر کودک، در دوره پیش از دبستان مفاهیم پایه مانند بالا- پایین، زیر- رو، جلو- عقب و مفهوم قبل- بعد- دیروز- عصر-شب- و مفهوم سنگین و سبک و سایر مفاهیم را خوب یادنگرفته باشد، مطمئنا در پایه اول و دوم دبستان در یادگیری ریاضی با مشکلاتی مواجه خواهد بود.
*دسته دوم از عوامل ضعف در ریاضیات مربوط می شود به عدم مهارت در خواندن. به این معنا که اگر کودکی در خواندن حروف و کلمات در پایه اول و دوم دبستان و روان خوانی و درک متن در پایه سوم، چهارم، پنجم و ششم با مشکل روبروست، از او نباید توقع چندانی برای درک مفهوم مسئله های ریاضی و انجام عملیات داشت. بچه هایی که مشکل خواندن دارند، نمی توانند عبارتی مثل ( ۶=۲+۴) را به صورت ( چهار به علاوه دو مساوی شش ) را بخوانند.
نکته: هستند دانش آموزانی که مشکل خواندن دارند ولی می توانند برخی عملیات ریاضی را انجام دهند اما اگر خوب دقت شود می بینیم که درک درستی از مفهوم آن مسئله ندارند ،اشتباه توضیح می دهند و استدلال ضعیفی دارند.
*تعدادی از بچه ها درپایه های پنجم و ششم مفاهیم سالهای قبل را به طور عمقی فرانگرفته اندو حال که از آنها خواسته می شود مثلا با کسرها عملیات ضرب و تقسیم را انجام دهند، دچارتوقف می شوند و این حالت به والدین و کودک دست میدهد که مثل اینکه کارتمام است و فراگیری ادامه مباحث ریاضی امری امکان ناپذیر است.
* عامل موثر دیگری را که می تواند باعث شود ریاضی برای بچه ها مشکل شود، تاکید صِرف بر کتاب درسی است. کودک موقعی از یادگیری چیزی لذت می برد، که مثل بازی برایش خوشایند باشد. انجام عملیات جمع و ضرب و تقسیم فقط به صورت نوشتاری روی برگه، ذهن کودکان را خسته میکند.
پس تعدادی از عوامل موثر در بروز مشکلات یادگیری ریاضی عبارتند از: عدم شناخت مفاهیم اساسی، عدم مهارت در خواندن، عدم یادگیری عمقی مفاهیم کتاب ریاضی سال قبل، نبودن فضای یادگیری لذتبخش. اگر فرزندتان یک یا چند مورد از این عوامل را دارد، باید برای کمک به او کارهایی انجام دهید. در مقاله بعد در این زمینه با یکدیگر صحبت خواهیم کرد.
برای کمک ابتدا باید ببینیم که کودک در کدام یک از این مواردی که در مقاله اشاره شده اند دارای مشکل می باشد، پس از تشخیص باید به تمرین و ترمیم همان مشکل اقدام کنیم.
انشالله به زودی در همین رابطه مقاله ای ارائه می شود.
سلام. غالب بچه هایی که در حل مسئله و درک مسئله های ریاضی مشکل دارند معمولا مفاهیم پایه و اساسی مانند جهت ها، موقعیت ، سبک/سنگین ، قبل/بعد و …. را فرا نگرفته اند. بنابر این باید مفاهیم پایه را به آنها آموزش دهیم. در قسمت کتابک ها مجموعه تمریناتی برای یادگیری مفاهیم پایه قرار داده شده است. ممنون که همراه ما هستید.
نظر کاربرگرامی
5 دیدگاه. دیدگاه جدید
سلام. مقاله راهکارهای کمک به این بچه ها را کی در سایت می گذارین؟
برای کمک ابتدا باید ببینیم که کودک در کدام یک از این مواردی که در مقاله اشاره شده اند دارای مشکل می باشد، پس از تشخیص باید به تمرین و ترمیم همان مشکل اقدام کنیم.
انشالله به زودی در همین رابطه مقاله ای ارائه می شود.
سلام. اکثر بچه ها در حل مسئله و درک مسئله های ریاضی دچار مشکل اساسی هستند. لطفا شیوه حل این موارد را هم بگین. ممنون
سلام. غالب بچه هایی که در حل مسئله و درک مسئله های ریاضی مشکل دارند معمولا مفاهیم پایه و اساسی مانند جهت ها، موقعیت ، سبک/سنگین ، قبل/بعد و …. را فرا نگرفته اند. بنابر این باید مفاهیم پایه را به آنها آموزش دهیم. در قسمت کتابک ها مجموعه تمریناتی برای یادگیری مفاهیم پایه قرار داده شده است. ممنون که همراه ما هستید.
به نظر من و با تجربه ای که دارم علاوه بر مواردی که فرمودین، بچه هایی که در خواندن و روان خوانی مشکل دارند، نمی توانند مسئله ها را خوب درک کنند.