نوشتن با دست، فرآیندی است پیچیده و به مهارتها و تواناییهای زیادی وابسته است. نوشتن به ادراک صحیح الگوهای نمادی- ترسیمی نیاز دارد. عمل نوشتن مستلزم مهارتهای دیداری و حرکتی زیادی است که به دیدن با چشم، هماهنگی حرکات چشم، هماهنگی حرکات ظریف چشم و دست، توانمندی در استفاده از عضلات بازو، دست و انگشتان نیاز دارد. نوشتن همچنین نیازمند داشتن حافظه دقیق دیداری و حرکتی از حروف و واژه های نوشتاری است.
دست خطِ بی نهایت بد و مغشوش را گاهی نارسا نویسی و ناخوانا نویسی می نامند. این عارضه ممکن است منعکس کننده اشکالات زیربنایی باشد. دست خط بد ممکن است؛
ممکن است بازتابی از مشکلات حرکتی ظریف باشد، یعنی کودک قادر نباشد جنبش های حرکتی لازم برای نوشتن یا رونویسی کردن از روی حروف یا شکل های نوشتاری را به نحوی موثر انجام دهد.
دانش آموز ممکن است قادر نباشد آنچه را که مشاهده می کند، به صورت علامت های ظریف حرکتی تبدیل کند.
یا ممکن است در فعالیت های حرکتی و فضائی مشکل داشته باشد.
نقص ادراک دیداری حروف و واژه ها و اشکال در به خاطر سپاری نقش های دیداری نیز می تواند به بد خط نوشتن منجر شود.
آموزش ضعیف نیز ممکن است به بد خط نوشتن منتهی شود.
همراهان گرامی؛ در این مقاله به اختصار دلایلی که ممکن است کودک در سنین مدرسه بدخط بنویسد، را با همدیگر مرور کردیم. در مقاله ای دیگر روش هایی برای رفع مشکل بد خط نویسی ارائه شده است. ممنون که همراه ما هستید.راه رسش
نظر کاربرگرامی