همیشه در بین دانش آموزان مدارس، تعدادی از بچه ها دارای مشکلات درسی بوده اند. مشکلات درسی بچه ها به دلایل مختلف بروز می کنند مثل عدم تدریس کافی و مناسب، ضعف قوای ذهنی کودک، نقص در سیستم بینایی و شنوایی، مشکلات فقر و محیط پر تنش. اما نکته جالب اینجاست کهدر بین دانش آموزان با مشکلات درسی، گروهی قرار دارند که اتفاقا ضعف درسی شان به دلیل هیچیک از عوامل بالا نیست. جالب است نه؟
* این سوال پیش می آید که این گروه چه ویژگی هایی دارند؟
و اما مشخصه های کلی این گروه از بچه ها:
-کودک ازسلامت نسبی درشنوایی و بینایی، حرکتی و سایر حواس بدن برخوردار است .
سطح توانمندیهای ذهنی کودک، درحد متوسط به بالاتر است.
کودک؛ مشکل هیجانی خاصی چون (ترس مزمن، استرس شدید، مشکلات ناشی از طلاق و درگیری والدین و فقدان پدرومادریا سایر اعضاء و …) که می تواند یادگیری را تحت تاثیر قرار دهد، ندارد.
معلم وی در مدرسه از روشهای تدریس مناسب استفاده میکند و فضای کلاس برای یادگیری مطلوب است.
این بچه ها اینطور نیست که در همه درسها ضعف نشان دهند و بیشتر به این صورت است که در یک درس ضعیف هستند و در سایر زمینه ها عملکرد تقریبا خوبی دارند. مثلا در انشاء نویسی ضعیف هستند اما در ریاضی، دیکته و خواندن عملکرد خوبی دارند.
همین ضعف در یک درس عامل سرزنش و مقایسه آنها می شود که تو چرا اینطوری هستی؟ خواندنت خوبه ولی املایت اینقدر ضعیفه. آخه چرا دقت نمی کنی؟
متخصصین به کودکانی که چنین شرایطی دارند، کودکان با اختلال یادگیری می گویند. شما ممکن است تا کنون این اصطلاح را شنیده باشید.
* و درادامه این سوال پیش می آید که : پس اگرسالم هستند، چرا در درسها ضعف دارند؟
در پاسخ به این پرسش باید گفت مشکلات این بچه ها اینست که در زمینه استفاده درست از حواس شان دچار ضعف هستند. یعنی؛ درست است که بینایی شان سالم است اما در استفاده درست از سیستم بینایی شان و ادراک بینایی خوب عمل نمی کنند و به همین ترتیب سایر حس ها و اعضاء بدن. سیستم حافظه نیز برای دریافت مطالب و نگهداری مطالب به خوبی عمل نمی کند و این باعث می شود که در زمینه تحصیلی در یک یا چند درس به مشکل بر بخورند.
پاره ای از مشکلات این بچه ها به علل ضعف در این مهارت هاست:
مشکلات کمبود توجه – بیش فعالی
بدون تامل، ازیک فعالیت سراغ فعالیت دیگری می روند.
نمی توانند برای یک مدت مشخص، جایی بنشینند.
حواسشان به راحتی پرت می شود.
وسط صحبت دیگران می پرند.
بدون فکر، حرف می زنند.
مشکلات حافظه
دربه یادآوردن آنچه قبلا دیده یا شنیده اند، یا لمس کرده و چشیده اند مشکل دارند.
یا هنگام صحبت کردن، بخشی ازمطلب را فراموش می کنند.
ترتیب آنچه دیده اند، یا شنیده اند در خاطرشان نمی ماند.
مشکلات مربوط به مهارت های حرکتی- دیداری
دراین بچه ها، حرکت چشم ها و سرعت آن با سرعت وحرکت دستها و سایراعضا هماهنگ نیست.
هنگام قیچی کردن و بریدن یک شکل، نمی توانند به خوبی آن را انجام دهند.
وقتی می خواهند مایعی را داخل ظرفی بریزند، نمی توانند و بیشترمایع به اطراف ظرف می ریزد.
هنگام نوشتن نمی توانند روی یک خط بمانند.
درکپی کردن اعداد ، حروف و اشکال ازروی کتاب یا تابلو مشکل دارند.
مشکل دررنگ آمیزی داخل خطوط.
دردیدن تفاوت بین شکل ها، حروف، واژه ها یا اعداد مشکل دارند.
درهنگام خواندن واژه ها از روی انها می پرند.و جا می اندازند.
هنگام نگاه کردن به صفحه ای که نوشته های زیادی دارد، گیج و خسته می شوند.
مشکلات شنیداری
درتشخیص درست صداهایی که می شنود، خوب عمل نمی کند. مثلا صدای هواپیما را با هلی کوپتر اشتباه می کند. صدای حیوانات راتمیزنمی دهد.
جملات را ناقص می شنود: وقتی معلم می گوید بنویسید« بچه ها با اتوبوس آبی رنگ به اردو رفتند» آینطور می شند« بچه ها با آبی به رود رفتند».
یا هم کلمه ها را اشتباه می شنود و می گوید: «سکوت» را «سُتوت» می گوید. دنبال را دمبال می گوید. رفتند را رفتن می گوید.
عدم انجام درست دستورات شفاهی مشکل دارند. وقتی به آنها گفته می شود ابتدا دررا ببند و سپس لیوان را بیاور، یا درترتیب اشتباه می کند و یا یک قسمت را فراموش می کند.
سلام. کودکان دارای اختلال یادگیری با دانش آموزان دیرآموز، تفاوت دارند. دانش آموزان با اختلال یادگیری همین ویژگیها و نکاتی را دارند که در این مقاله و مقاله قبلی اشاره شد. اما دانش آموزان دیرآموز یا به اصطلاح مرزی،
– از لحاظ توانمندیهای ذهنی در سطح پایینتری قرار دارند.
– موضوعات درسی را دیرتر یاد می گیرند. حافظه به نسبت ضعیفی دارند و مطالب یاد گرفته شده را سریع تر فراموش می کنند.
– تقریبا در تمامی دروس ضعیف هستند.
به همین دلیل نیاز به آموزشهایی متفاوت دارند.
این مختصری بود درباره دیرآموزها. اگر از بازهم در این باره سوالی داشتین مطرح کنید لطفا.
نظر کاربرگرامی
2 دیدگاه. دیدگاه جدید
سلام: ببخشید دانش آموز دیرآموز یعنی چی؟ چون اینجا توضیح ندادین.
سلام. کودکان دارای اختلال یادگیری با دانش آموزان دیرآموز، تفاوت دارند. دانش آموزان با اختلال یادگیری همین ویژگیها و نکاتی را دارند که در این مقاله و مقاله قبلی اشاره شد. اما دانش آموزان دیرآموز یا به اصطلاح مرزی،
– از لحاظ توانمندیهای ذهنی در سطح پایینتری قرار دارند.
– موضوعات درسی را دیرتر یاد می گیرند. حافظه به نسبت ضعیفی دارند و مطالب یاد گرفته شده را سریع تر فراموش می کنند.
– تقریبا در تمامی دروس ضعیف هستند.
به همین دلیل نیاز به آموزشهایی متفاوت دارند.
این مختصری بود درباره دیرآموزها. اگر از بازهم در این باره سوالی داشتین مطرح کنید لطفا.